Mala Rannerengas ja Kaulakoru Opas

Mala-rannekorut ja -kaulakorut kukoistavat kaupoissa ja internetissä. Niistä on tullut muotiesine, ja niitä näkee nyt monien kaulassa ja ranteessa. 

Mutta ovatko kaikki nämä helmikaulakorut todella Maloja? 

Mistä tunnistat aidon Mala-kaulakorun? 

Mitä helmiä on käytettävä Mala-rannekorussa?

Useat kysymykset nousevat esiin, eikä aina ole helppoa löytää sopivia vastauksia… Kunnes nyt! 

Tässä artikkelissa yritämme selittää kaiken tietämisen arvoisen näistä buddhalaisvaikutteisista rannekoruista ja kaulakoruista, joista on tullut meditaatio-, hyvinvointi- ja muotituotteita 2000-luvulla.

Mikä on Mala?

Alun perin mala on eräänlainen rukousnauha, eli sarja suljettuun naruun kiinnitettyjä helmiä, joita käytetään rukousten lausumiseen

Malassa on 108 samanlaista liikkuvaa helmeä ja yksi kiinteä helmi solmun kohdalla. Jälkimmäinen tunnetaan nimellä stupa, sumeru, bindu, guru-helmi, äiti-helmi tai päämarmori, ja se on erilainen sekä väriltään että kooltaan ja valitulta materiaaliltaan. Sen tehtävänä on merkitä sekä alku että loppu, jolloin voimme laskea 108:aan.

Mala kaulakoru

Tavallisesti 109 helmeä (108 + 1 guruhelmi), mutta joihinkin malleihin on lisätty 3 laskuhelmeä. Nämä poikkeavat muista helmistä, ja ne sijoitetaan aina 27., 54. ja 81. helmen jälkeen. 108:n sykli voidaan jakaa neljään 27:n erään, mikä vähentää huomattavasti virheriskiä, mistä johtuu nimi laskuhelmi. 

Tämän luokan mala-kaulakoruissa on siis yhteensä 112 helmeä:

  • 108 tavallista helmeä
  • 1 guru-helmi.
  • 3 laskuhelmeä.

Mala rannerengas

Alun perin Mala-rannekoru on itse asiassa 108 helmen kaulakoru, joka kiedotaan ranteen ympärille useita kertoja. Se oli kuitenkin melko pitkä eikä siten kovin käytännöllinen… Ajan mittaan ilmestyi lyhyempiä Maloja – ensin 54, sitten 27 helmeä – joita ajateltiin pidettävän käsivarressa.

Helmien määrää vähennettiin jälleen kerran, ja nykyään näemme usein Mala-rannekoruja, joissa on vain 9 tai 18 helmeä, tärkeintä on, että ne ovat 9:n moninkertaisia.

Japamalan historia

Malan luomiseen ei ole selkeää viittausta, mutta muinaiset tekstit vahvistavat sen syntyneen Intiasta ja levinneen Kiinaan buddhalaisuuden kautta.

Malan alkuperä

Ensimmäiset selkeät viittaukset Malaan rukouksen säestyksenä ovat peräisin 4. vuosisadalta. Se mainitaan pyhässä tekstissä, jossa Buddha paljastaa, miten tehdä ja käyttää sitä, mutta myös samalle ajanjaksolle ajoittuvassa veistoksessa, jossa Mala-kaulakorua pidetään kädessä eikä kaulan ympärillä. 

On kuitenkin olemassa useita vanhempia viittauksia näihin helmikaulakoruihin, mikä antaa meille aihetta olettaa, että Mala on yli 3000 vuotta vanha, mutta jotkut historioitsijat ovat toisinaan kritisoineet näitä viittauksia. 

Olipa se mikä tahansa, ei ole epäilystäkään siitä, että termi ”Mala” tulee sanskritin kielen sanasta, joka tarkoittaa ”meditaatiokimppua”, ja sitä käytettiin meditatiivisessa rukouksessa, jota kutsuttiin ”Japa”. Täältä tulee nimi ”Japamala”, jota käytetään hyvin usein kuvaamaan näitä kaulakoruja.

Malan kehitys

Alun perin hindulaiset ja buddhalaiset munkit käyttivät Mala-kaulakorua rukouksen aikana, mutta siitä on nopeasti tullut meditaatioväline, sillä mantran toistaminen on ihanteellinen keino puhdistaa mieli ja siirtyä voimakkaan tietoisuuden tilaan.

Toisin kuin ehkä luullaan, Mala ei ole muoti-ilmiö. Kaulakoruista tuli 1200-luvulta lähtien keino osoittaa sosiaalista asemaa, ja Malat olivat usein rikkaita ja erilaisia materiaaleja. 

Samoihin aikoihin ilmestyivät myös harvinaiset puiset malat sekä jalokivistä valmistetut malat, kun aiemmin ne oli usein tehty siemenistä tai luusta.

On todennäköistä, että Malan käyttö energiaa kantavana esineenä, jota käytettiin pahojen henkien karkottamiseen ja erilaisten vaivojen parantamiseen, alkoi Kiinassa 1600-luvun tienoilla. 

Merkitys Mala kaulakoru

108 Mala-helmeä eivät ole sattuman varassa. Tällä numerolla on itse asiassa vahva symboliikka niin buddhalaisuudessa kuin hindulaisuudessakin:

  • 108 vaivaa (klesha) buddhalaisuudessa.
  • 108 tunnetta (36 liittyy menneisyyteen, 36 nykyhetkeen ja 36 tulevaisuuteen) buddhalaisessa uskossa.
  • Buddhan kohtaamat 108 koetta.
  • 108 syntiä ja 108 hyvettä, jälleen buddhalaisuuden mukaan.
  • Hindulaisuuden 108 pyhää tekstiä (Upanishadit).
  • Tiettyjen hindujumalien 108 nimeä.
  • 108 energialinjaa muodostavat sydänchakran.
  • 108 jooga-asentoa
  • 108 Tai Chi liikettä

Luetteloa voisi jatkaa, jos tarkasteltaisiin erikseen numeroita 1, 0 ja 8 (jotka ovat hindulaisuudessa hyvin symbolisia) tai numeroita 9, 27 ja 54.

Lisäksi guru-helmellä, 109. helmellä, on myös syvä merkitys. Se edustaa mestaria, joka välittää tietonsa oppilaalle, joka puolestaan palaa mestarinsa luokse, kun hänen vihkimismatkansa on päättynyt. 

Samalla tavalla tupsu eli pompon sijaitsee pään marmorin jälkeen, missä merkkijono yhtyy ja loppuu, ja se kuvaa Malan haltijan ja jumalallisen maailman välistä yhteyttä. 

Lopuksi jokainen helmi sidotaan erikseen Malaan, mikä vahvistaa kaulakorua ja myös jakaa kuulat täydellisesti siten, että niitä voidaan käyttää tehokkaasti Japan aikana. Tämä on yksi monista eroista Malan ja yksinkertaisen ”helmikaulakorun” välillä. 

Mala käyttää

On niin monia tapoja käyttää Malaa, koska on ihmisiä, jotka omistavat kaulakorun tai rannekorun…. 

Ei ole olemassa ”oikeaa” tai ”väärää” tapaa käyttää Mala-rannekorua tai -kaulakorua. Jokainen on vapaa nauttimaan niistä niin kuin parhaaksi näkee, omien tarpeidensa, uskomustensa ja tavoitteidensa mukaan. 

Seuraavat esimerkit eivät ole kirjaimellisesti noudatettavia reseptejä, vaan esimerkkejä, joista voit ammentaa inspiraatiota. 

Mala ja uskonto

Mantroja on toistettava useita satoja kertoja, ja niiden laskenta katoaa helposti nopeasti. 108 helmeä toimivat laskurina: aloita guruhelmestä ja siirrä yksi helmi sormiesi välissä jokaisen toiston yhteydessä. Kun pääsemme päähelmetin kohdalle, voimme olla varmoja, että mantra on toistettu 100 kertaa!

Ilmeinen kysymys on tämä: miksi 108 helmeä, jos mantraa on toistettava ”vain” 100 kertaa? 

Vastaus on yksinkertainen. Kahdeksan ylimääräistä helmeä ovat varotoimenpide, jolla varaudutaan mahdolliseen käsittelyvirheeseen tai väärin lausuttuun rukoukseen. Kun saamme Malan valmiiksi, voimme olla varmoja, että vähintään 100 tarvittavaa mantraa on lausuttu, ehkä hieman enemmän, mutta ei koskaan vähemmän.

Mala ja meditaatio

Mantrojen toistaminen malan avulla on ihanteellinen tapa päästä meditatiiviseen tilaan. Nykyään taas moni munkki käyttää niitä auttaakseen heitä tyhjentämään mielensä ja keskittymään koko huomionsa sormiensa läpi kulkeviin helmiin.

Jotkut joogan tai Tai Chin harrastajat käyttävät sitä myös kiintopisteenä, johon katse palaa uudelleen suuntautuakseen ja keskittyäkseen uudelleen. 

Mala ja litoterapia

Vaikka mala-rannekoru on nykyään kiviterapian suuri klassikko, yhteys on usein vähemmän suora kuin miltä se näyttää. Itse asiassa siihen vaikuttaa ennen kaikkea kivien voima, ja Mala on silloin vain tuki eri materiaaleista valmistetuille helmille. 

Mala-kaulakoru voidaan tietenkin yhdistää täydellisesti litoterapiaan, mutta se on myös käyttö, jossa löydämme monia ”helmikaulakoruja”, jotka eivät ole todellisia Maloja: virheellisten helmien määrä, eri helmiä niiden välillä, pallot eivät ole solmittu erikseen….

Mala ja muoti

Jos muoti noudattaisi sääntöjä, tietäisimme sen! Täällä ei ole tapoja tai pukuja, vaan tärkeintä on, että voit tuntea olosi hyväksi ja pitää kaulakoruasi tai rannekoruasi ylpeänä.

Kuitenkin, hieman kuten edellisessä kohdassa, tämä on ala, jossa voimme löytää useita väärennöksiä, joissa on erilaisia helmiä tai vääriä määriä, huonosti solmittu, ilman tupsua…. 

Toisaalta täältä löytyvät myös mielenkiintoisimmat innovaatiot. Yksi niistä on laskuhelmien moninkertaistaminen. Nämä ovat hyvin sijoitettu 27, 54 ja 81 vakiomarmorin jälkeen, mutta ne voivat olla eri muotoisia ja muotoiltuja. Usein voi käydä niin, että niitä on 3 tai 5 yhden sijaan, mikä merkitsee suurempaa erottelua ja enemmän esteettisyyttä menettämättä kuitenkaan tavoitetta, joka on helmien erottaminen 27:n ryhmiin.

Valitsemalla Mala kaulakoru

Mala-kaulakorun valinnassa on 3 seikkaa, joihin sinun tulisi kiinnittää huomiota. Loppu on henkilökohtaisen maun asia, sekä materiaalien että estetiikan osalta.

Helmien lukumäärä

Mala-kaulakorussa on oltava 108 samanlaista helmeä ja erivärinen ja -kokoinen guru-helmi. Malassa voi olla myös kolme laskuhelmeä, jotka sijaitsevat 27., 54. ja 81. normaalin helmen jälkeen. Näitä laskuhelmiä voi olla useita, etenkin kun on kyse muodista, mutta niiden on muodostettava yksi sarja. 

Mala-rannekorut ovat usein lyhyempiä, mutta niiden on myös noudatettava tiettyjä sääntöjä tavallisten helmien määrän suhteen. Tämä voi olla 54, 27, 18 tai 9. Rannekorussa voi olla myös guruhelmi, mutta se ei ole pakollinen. Toisaalta on harvinaista löytää laskuhelmiä.

Helmien tyyli

Jos materiaaleja, värejä, kokoa tai muotoa koskevia sääntöjä ei ole, on tärkeää, että ainakin kaikki standardihelmet ovat samanlaisia. Tästä usein tingitään estetiikan hyväksi, mutta Malakaulakorun konseptina on 108 samanlaista helmeä, joita voidaan siirtää sormilla toistuvasti ja häiritsemättä. 

Jos jokainen helmi on erilainen kosketeltaessa, joko kokonsa tai materiaalinsa puolesta, se voi menettää mielenkiintomme. 

Helminauha

Emme voi sanoa sitä tarpeeksi, mutta oikeassa Mantrassa jokainen helmi on sidottu erikseen naruun. Ne pysyvät erillään toisistaan ja niitä voi käyttää paljon helpommin meditaatioistuntojen aikana.

Toinen etu on se, että jos kaulakorusi katkeaa, et menetä kaikkia helmiä, eivätkä ne putoa äänekkäästi kaikkialle ja hajoa olohuoneesi lattialle….

Mala-rannekkeen ylläpito

Tämä on kysymys, joka nousee usein esiin: miten hoidan Mala-kaulakoruani? 

Vastaus on yleensä pettymys… ei ole olemassa mitään ihmeellistä reseptiä… On selvää, että on parempi välttää sen altistamista äärimmäisille lämpötiloille (kuumalle tai kylmälle) tai altistaa se väkivaltaisille tai toistuville iskuille, mutta sitä lukuun ottamatta ei ole mitään erityistä, mitä pitäisi tehdä.

Mala ei ole kuolematon, ja jonain päivänä se rikkoutuu. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä huono uutinen: uskomus sanoo, että Mala rikkoutuu, kun se on saanut työnsä päätökseen ja sen omistaja on ohittanut tietyn elämänvaiheen.

Ainoa poikkeus ovat Malat, joita käytetään ja litoterapia, joiden kiviä on joskus ladattava uudelleen energian suhteen. Käytäntöjen mukaan ne on silloin jätettävä aurinkoon, veteen tai muuhun sopivaan paikkaan.

Viimeinen sana

Mala-kaulakoru ja sen pikkuveli Mala-rannekoru ovat poikkeuksellisia esineitä. Ne ovat täynnä historiaa ja symboliikkaa, mutta ne ovat myös muotiasusteita tai meditaation ja hoidon välineitä.

Malan kauneus on siinä, että se ei sitoudu mihinkään tiukkaan muottiin, joten jokainen voi nauttia siitä omien toiveidensa mukaan. Itämaisen henkisyyden harrastaja tai muodin uhri, jokaisella on hyvä syy käyttää Mala-kaulakorua! 

Nyt kun olet oppinut tunnistamaan väärennöksen ja ymmärrät, ettei ole mitään järkeä kuunnella niitä, jotka teeskentelevät tietävänsä ainoan ja ainoan tavan käyttää malaa oikein, sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin nauttia olostasi. 

Mala-kaulakorun tarkoituksena on ennen kaikkea auttaa sinua tuntemaan olosi paremmaksi, riippumatta siitä, ostatko sellaisen vai teetkö sen itse.

Vastaa